Romvac - Tradiţie românească conturată într-o afacere de succes
(15.01.2013) Cu o cifră de afaceri de 35.4 milioane de lei în primele nouă luni ale anului trecut, Romvac a înregistrat o creștere a profitului net de 42% față de anul 2011. Aceste cifre vorbesc despre o firmă solidă, capabilă de performanțe financiare, în ciuda contextului economic actual.
Interviu realizat de Dr. Madalina Popescu Medical Media Division Manager AdVice Communication
Care este rețeta succesului? Cum poate obține un centru de cercetare și producție un profit constant într-o țară unde cercetarea nu este nici pe departe un domeniu privilegiat? De ce este important să susținem industria românească? Vă prezentăm în exclusivitate un interviu cu Ing. Constantin Chiurciu, director general Romvac.
M.P.: Cele peste 300 de produse înregistrate în portofoliul Romvac ar putea satisface toate nevoile unui cabinet veterinar din România, în materie de medicamente. Totuși, produsele medicamentoase de import dețin o cotă mare din piață. De ce credeți că ar trebui încurajați medicii veterinari să utilizeze produse autohtone?
Ing. Constantin C.: Da, aveţi dreptate, unii medici încă mai consideră că tot ce este românesc, nu este bun.
Cu toate acestea, percepţia medicilor veterinari faţă de brandul ROMVAC s-a schimbat foarte mult, astfel explicându-se şi rezultatele obţinute de noi în anul 2012. Noi am făcut toate eforturile pentru a asigura medicilor veterinari tot ce este necesar pentru un act medical de calitate.
Ceea ce nu producem (instrumentar şi hrană pentru animale de companie ) importăm. Romvac poate astfel asigura necesarul oricărui cabinet veterinar din România. Acesta este unul dintre cel mai mari avantaje pentru un medic veterinar: accesul uşor, rapid şi permanent la produsele ROMVAC pe tot teritoriul ţării şi livrarea imediată a acestora.
Pe urmă, este în interesul orcărui medic care vrea să-şi protejeze afacerea, să achiziţioneze la preţuri foarte bune, produse cu aceeaşi substanţă activă pe care o au şi cele din import.
Un alt aspect care trebuie să îi motiveze pe medicii veterinari în sensul achiziţionării produselor autohtone, este viitorul meseriei lor. Luate de-a gata, produsele din import aduc un mare prejudiciu acesteia, prin scăderea locurilor de muncă în domeniu. Cine şi de ce să mai facă cercetare?
Este foarte important să înţelegem şi rolul aproape vital pe care îl joacă promovarea. Romvac promovează de câţiva ani produsele sale şi rezultatele nu au întârziat să apară. De exemplu, în ultimii 3 ani, vânzările la Parakill-ul au crescut cu peste 30%. Însă, gândiţi-vă că noi vorbim aici de aproape 300 de produse.
Nu este o sarcină deloc uşoară să le promovezi. Dar, cu toate acestea, am demarat o strategie de a face cât mai accesibile produsele noastre. Astfel, Romvac a deschis o farmacie în Bucureşti, iar pe lângă cele 37 de depozite proprii din ţară, inaugurăm până în vară un lanţ de farmacii, deschise în cadrul unor spaţii comerciale foarte cunoscute din Slobozia, Câmpina şi Focşani. Vor urma şi în alte oraşe din ţară.
M.P.: Cu o cifră de afaceri de aprox. 10 milioane euro și un portofoliu de peste 230 de medicamente și vaccinuri, Romvac reprezintă un lider al producătorilor de produse biologice și medicamente de uz veterinar, unul din reprezentanții semnificativi ai industriei românești și una dintre puținele privatizări de succes din ultimii 20 de ani. Aduceți bugetului de stat o contribuție majoră, cum percepeți susținerea pe care o primesc antreprenorii români din partea sectorului de stat?
Ing. Constantin C.: În ceea ce priveşte domeniul nostru, este de bun augur menţinerea cotei TVA-ului la 9% pentru biologicele şi medicamentele de uz veterinar. De asemenea, apreciem şi finanţarea programelor sanitar-veterinare de supraveghere şi cercetare. Cu toate acestea
producţia medicamentelor şi biologicelor este realizată integral de firme private şi nu pot spune ca sectorul de stat acorda un ajutor special acestei industrii de interes national.
Taxele şi impozitele platite de ROMVAC în anul 2012 depaşesc 5.000.000 lei
M.P.: În 2012, Romvac a înregistrat noi produse, precum Endectocid, Columboclin sau Superform și, de asemenea, a introdus pe piața românească o nouă gamă de hrană pentru câini, produse ce au fost extreme de apreciate. Ce aduc nou pe piața medicamentelor aceste produse?
Ing. Constantin C.:Specialiștii noştri, prin toata activitatea lor, caută să ofere iubitorilor de animale toată gama de medicamente și suplimente vitamino-minerale. Produsele endectocid, superform, columboclin, columboviofort F se adresează crescătorilor de porumbei şi vin să completeze oferta de pe piaţa românească, oferta care era mai săracă decât a celorlalte animale de companie.
Pe urmă, grija noastră atât pentru deţinătorul, cât şi pentru animalele sau păsările sale s-a îndreptat şi asupra aspectelor care ţin de modul de administrare a produselor. Acesta este şi cazul Endectocidului, pentru a cărui administrare nu mai trebuie să ne stresăm nici noi şi nici pasărea. Este o soluţie spot-on uşor de aplicat şi extrem de eficace.
În ceea ce priveşte succesul hranei super-premium pentru câini şi pisici, Natures Protection, acesta se datorează beneficiilor extraordinare ale MicroZeoGen, un ingredient natural 100%, care ajută la adevărata bunăstare a câinilor şi pisicilor şi la satisfacerea reală a necesităţilor nutritive ale acestora. MicroZeoGen este ingredientul care conferă unicitate aceastei game în faţa celorlalte mărci de hrană pentru câini şi pisici, existente pe piaţa în România.
M.P.: În momentul de față Romvac exportă în peste 10 țări din Europa și Asia, iar volumul exporturilor a crescut cu 55%. Ținând cont de obligativitatea înregistrării produselor medicamentoase în țara de destinație, cât de ușoară este pătrunderea produselor Romvac pe piețele din străinătate, comparativ cu România?
Ing. Constantin C.:Romvac este o companie cu o experienţă de aproape 40 de ani în înregistrarea de produse. Ca şi în România, şi în celelalte ţări procesul de înregistrare nu urmăreşte un traseu liniar, acesta depinzând de tipul de produs, de legislaţia din fiecare ţară ş.a.m.d. Sunt ţări unde este suficient faptul că suntem acreditați cu ISO 9001 (Standardul Internaţional al Calităţii ), avem implementate Regulile de Bună Practică de Fabricaţie (GMP) şi produsele sunt înregistrate în România ţara din CE, dar pentru altele trebuie să prezentăm dosare întregi cu studii pentru fiecare produs.
Dar, ţinând cont de faptul că în numai 4 ani, am reuşit să facem export în peste 12 ţări din trei continente, urmând să obţinem intrarea şi pe pieţele din Iran şi Egipt, putem să spunem că am avut atuuri suficiente pentru reuşită. În viitor, Romvac urmăreşte creşterea exportului în aceste ţări, dar vizează şi cucerirea de noi pieţe, pentru aceasta investind în continuare în inovaţie şi lansarea de noi produse, atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă.
M.P.: Romvac este, prin tradiție, un mare producător de vaccinuri. Care au fost consecințele, resimțite de dvs., respectiv în piață, ale deciziei ANSVSA de a interzice utilizarea vaccinului antirabic viu?
Ing. Constantin C.:Evident eliminarea unui vaccin cu pondere considerabilă a adus prejudicii economice companiei. S-a oprit o linie de producţie, au trebuit distruse loturile rămase, să nu mai spunem de vânzări. Dar, Romvac este unitate atestată pentru efectuarea activităţii de cercetare dezvoltare în domeniul mediciniei veterinare şi, astfel, chiar dacă legea ne obligă să renunţăm la anumite produse, noi tot reuşim să scoatem în fiecare an, 4-5 produse noi pe lângă cele care trebuie reînregistrate. În ultimii ani a fost interzisă si vaccinarea suinelor contra pestei porcine clasice şi astfel Romvac a mai pierdut un vaccin de pondere. Din fericire, pentru acest vaccin am găsit desfacere în alte ţări astfel încât produţia lui nu a fost stopată integral.
M.P.: Din strategia de dezvoltare și diversificare a produselor și serviciilor Romvac face parte și înființarea unei canise. În ce stadiu se află acest proiect și care sunt rezultatele așteptate?
Ing. Constantin C.:Canisa ne va crea poate cea mai bună oportunitate de a demonstra eficienţa produselor Romvac şi de a strânge legătura cu iubitorii de animale. Sper ca în cursul anului 2013 să putem oferi iubitorilor, animale de rasă cu pedigree .
M.P.: Spotul publicitar "La Romvac" a totalizat aproape 60 000 de vizualizări pe You Tube. Care este povestea din spatele acestui clip publicitar?
Ing. Constantin C.:Vasile Zidaru a venit cu propunerea si cu o primă variantă a cântecului. Mi s-a părut interesantă şi am aprofundat colaborarea astfel că a ieşit un cântec ce arată preocupările ROMVAC. Din păcate, această melodie trebuia să fie lansată la TVR 1 în cadrul emisiunii O dată-n viaţă, unde eram sponsori și aveam un moment al sposorului de câteva minute, dar conducerea a considerat că nu este cazul.....
În schimb, cei de la Apropo TV (PRO TV) au analizat videoclipul pe toate feţele şi concluzia a fost că este foarte bun. Așa se explică cele aproape 61000 de vizualizări.
M.P.: Cum vedeți evoluția industriei de profil în următorii 10 ani și ce mesaj aveți pentru toți cei ce activează în domeniul veterinar?
Ing. Constantin C.:Domeniul nostru de activitate fiind strâns legat de producţia de alimente sunt convins că vom avea o creştere permanentă a cifrei de afaceri atât prin creşterea vânzărilor în ţară, dar şi la export. Din fericire, au început să apară şi în România ferme mai mici care vor înlocui treptat gospodăriile de subzistenţă, astfel încât producătorii agricoli să poată obţine din activitatea lor şi un profit.
Eu sunt foarte optimist în provinţa evoluţiei zootehniei în ROMÂNIA, pentru ca produsele acestei ramuri a economiei vor avea permanent desfacerea asigurată. Pe piaţa producătorilor de medicamente şi vaccinuri vor rămâne cei care investesc permanent în modernizarea producţiei şi în cercetare. În mod sigur printre aceştia se va număra si ROMVAC.